“Het was mooi om te horen dat ons werk echt gebruikt kan worden en dat we bijdragen aan de ontwikkeling van Rinsma.”
Rinsma, een familiebedrijf sinds 1888, blijft vernieuwen met technologische innovaties, duurzaamheid en onderwijs-samenwerkingen. Om hun medewerkers voor te bereiden op AI, werkte Rinsma samen met WRKLab. Studenten Jorn en Hidde ontwikkelden een praktische online handleiding voor AI-toepassingen in verschillende afdelingen. Het resultaat: medewerkers kunnen direct met AI aan de slag, zonder technische kennis. De eindpresentatie toonde aan dat dit werk de ontwikkeling van Rinsma verder ondersteunt. "Het voelt geweldig te weten dat ons werk echt het verschil maakt," zegt Hidde.

Een innovatief familiebedrijf
Rinsma heeft als missie: “gasten blij maken met mooie kleding en meer” en dat doen ze al sinds 1888. Rinsma is een echt familiebedrijf, met inmiddels de vijfde generatie aan het roer. Met meer dan 350 modemerken is shoppen bij Rinsma een feestje, en het voelt zelfs als een dagje uit. Op het Modeplein én achter de schermen zijn nu zo’n 200 medewerkers actief: allemaal unieke individuen – vrouwen, mannen, jong, iets minder jong, nét nieuw in de modewereld en talent met flink wat meters in de modebranche.
De kleding van Rinsma Modeplein schittert regelmatig op tv, waardoor ze ook buiten Gorredijk veel bekendheid hebben. En met een naam die door heel Nederland klinkt, is het duidelijk dat Rinsma goed werk levert. Maar succes komt niet vanzelf. Om voorop te blijven, moet je blijven vernieuwen. Rinsma is een echt familiebedrijf, met inmiddels de vijfde generatie aan het roer. Bij Rinsma draait alles om innovatie, zowel in de winkel als achter de schermen. Denk aan technologische vernieuwing, duurzaamheid en samenwerking met het onderwijs. Want kennis moet gedeeld worden, vinden ze.
Zo zorgt Rinsma Modeplein ervoor dat ze bij blijven met de nieuwste trends en ontwikkelingen in de modewereld, maar altijd met een persoonlijke benadering die past bij hun lange historie én toekomstvisie.
Juist daarom koos Rinsma ervoor om deel te nemen aan een project in het WRKLab— de waar studenten en Friese werkgevers samenkomen om te werken aan échte uitdagingen uit de praktijk. Het vraagstuk dat Rinsma naar het WRKLab bracht, was: Hoe kunnen we onze medewerkers voorbereiden op de uitdagingen van kunstmatige intelligentie (AI)?
Om deze vraag te beantwoorden, kregen Jorn Atsma en Hidde Visser via het WRKLab de opdracht om te onderzoeken hoe AI binnen Rinsma geïmplementeerd kan worden en, nog belangrijker, hoe je bewustzijn creëert over de mogelijkheden van AI binnen verschillende afdelingen van de organisatie.

Tijdens hun eerste bezoek aan Rinsma kregen ze een uitgebreide rondleiding door het bedrijf. Ze maakten kennis met de medewerkers van verschillende afdelingen en voelden meteen de sfeer van het bedrijf. “Het viel ons meteen op dat we hier echt de ruimte kregen om onderzoek te doen. We werden hartelijk ontvangen en kregen het gevoel dat iedereen echt geïnteresseerd was in wat wij konden bijdragen,” vertelt Hidde.

Het proces
Gedurende het project gingen Jorn en Hidde in gesprek met medewerkers van allerlei afdelingen: marketing, finance, klantenservice en logistiek. Deze gesprekken gaven ze niet alleen inzicht in hoe AI nu nog niet wordt gebruikt, maar ook in de bereidheid van de medewerkers om ermee aan de slag te gaan. “De interesse vanuit werknemers is er zeker,” zegt Jorn. “Je ziet momenteel de term 'AI' overal in het nieuws, maar mensen weten vaak niet precies hoe ze het kunnen gebruiken in hun dagelijkse werk.” En daar hebben ze verandering in gemaakt.
Het resultaat? Een online handleiding, die de medewerkers van Rinsma direct kunnen gebruiken. In deze handleiding leggen de studenten in simpele taal uit hoe AI per afdeling ingezet kan worden, met simpele stappen en praktische tips. Zo leren medewerkers bijvoorbeeld hoe ze effectieve prompts schrijven (ofwel, wat je tegen een chatbot zegt) en hoe ze zelf aan de slag kunnen met AI, zonder dat ze technische kennis nodig hebben.
Tijdens de eindpresentatie van WRKLab, waar de studenten hun bevindingen presenteerden aan medestudenten, docenten en andere bedrijven, werd duidelijk dat AI veel meer kan dan mensen vaak denken. “Het was mooi om te horen dat ons werk echt gebruikt kan worden. Het voelt goed te weten dat we na al die weken iets kunnen overhandigen waarbij alles klaar is voor direct gebruik, en dat we echt iets kunnen bijdragen aan de toekomst en ontwikkeling van Rinsma,” deelt Hidde.
Ook aan de slag bij Rinsma Modeplein?
Rinsma Modeplein is één van de grootste modewinkels van Nederland, vind je in Gorredijk. Met onze winkels 'Zij van Rinsma' en 'De Heeren van Rinsma' hebben we 350 mooie modemerken voor dames en heren. Daarnaast hebben we onze restaurants de Balustrade en de Tuinkamer, natuurlijk een goedgevulde webshop, onze vriendelijke customer care en nog veel meer mooie afdelingen. Wij zijn een groot bedrijf, maar we werken vaak in kleinere en hechte teams van tien tot vijftien collega’s. Zo blijft het persoonlijk, terwijl je toch voor een mooi groot bedrijf aan het werk bent.
Naar het bedrijfsprofiel